Deltok på Svalandsgubben for 26. gang!

Oddvin Egeland (69) fra Kvås var én av 368 menn og 67 kvinner som søndag deltok på det 27 kilometer lange strabasiøse skogsløpet Svalandsgubben i Birkenes.

69-åringen løp i mål på Svalandsgubben for utrolige 26. gang, og fikk sluttiden 4.14.20. 

Terrengløpet i Birkenes regnes som et av Norges tøffeste skogsløp, og i helgen var det ekstra tøft etter at det i løpet av noen få nattetimer i forkant av løpet bøttet ned rundt 30 millimeter med nedbør i Svalandsheiene.

- Det er blitt altfor lite trening på grunn av skade. Men en nevø i Birkenes skulle springe, og da tenkte jeg i siste liten at jeg også skulle hive meg med. Etter regn i hele natt ble forholdene fryktelig tunge. Etter 27 kilometer med blaute myrer og mye stigning kom jeg meg omsider til mål, for 26. gang, forteller Oddvin.

LES OGSÅ: Far og sønn løp Svalandsgubben

Siden Svalandsgubben så dagens lys i 1974 har nesten 5.000 mennesker deltatt på skogsløpet. Oddvin fra Kvås var før søndagens løp på 19. plass blant disse, i antall deltakelser.

I tillegg til de som løp hele distansen søndag, var det flere som løp kortere distanser. Med smått og stort var deltakerantallet i årets arrangement tett opp mot 700. 

Erik Udø Pedersen hadde den raskeste tiden blant mennene på 27-kilometersdistansen med tiden 1.51.14. Ingvild Sangesland var raskeste dame. Hun kom i mål på 2.16.57, og vant foran Ingrid Ukkelberg fra Marnardal, som har vunnet Gumpeløpet i Kvås flere ganger.

Populære innlegg fra denne bloggen

Martin (15) raskest i Gumpeløpet-løypa

Klart for den tiende utgaven av Gumpeløpet!

VM-medaljør knuste løyperekorden